Claudia

Claudia Benmesahel-Kruidbos

Zien is groeien. Begrip begint bij denken.

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong denken anders — en dat begint veel eerder dan we vaak denken.

Vanuit mijn expertise in cognitieve én executieve functies, signalering en peergroup-begeleiding help ik ouders, leerkrachten en professionals om sneller te herkennen wat een kind nodig heeft.

Niet met labels.
Niet met vaste protocollen.
Maar door te kijken naar de denkstructuren, het verwerkingsvermogen, de leerdynamiek — en het kind zelf.

In 2023 werd mijn inhoudelijke bijdrage aan een vernieuwende aanpak voor deze jonge doelgroep bekroond met de Mensa Publieksprijs. Een erkenning die mijn visie onderstreept: een kind begeleiden begint bij begrijpen hoe het denkt.

Of het nu gaat om peuters die zich terugtrekken, kleuters die al leren maskeren of basisschoolkinderen die “lastig” gedrag laten zien — ik werk met ouders en scholen om deze kinderen écht te leren lezen.

Met kennis van cognitieve functies, aandacht voor metacognitie en versterking van executieve vaardigheden bouwen we aan:

Wat je van mij mag verwachten

✔ Inzicht in cognitieve ontwikkeling en denkprofielen
✔ Praktische vertaling naar peergroups, begeleiding en passend onderwijs
✔ Verantwoorde toepassing van IQ-testresultaten
✔ Oprechte aandacht voor ouders, zonder oordeel
✔ Heldere strategieën vanuit neuropsychologie en mediërend leren

Autoriteit & erkenning

Mijn bijdrage aan een begeleidingsaanpak voor jonge kinderen met een voorsprong werd in 2023 bekroond met de Mensa Publieksprijs.
Deze prijs bevestigde de impact van een visie die verder kijkt dan gedrag of testuitslagen — en teruggaat naar hoe denken werkt.

Mijnbenadering is helder, nuchter, professioneel en vooral praktisch. Het doel is om inzicht te bieden, te ondersteunen en te begeleiden naar blijvende verandering. 
Dit resulteert in een rustige thuissituatie en een plezierige leeromgeving op school, waar kinderen kunnen groeien en zich ontwikkelen.
Voor scholen ben ik de aanspreekpartner als het gaat om de diversiteit aan problemen mbt hoogbegaafdheid.

» terug naar team

Terug naar boven