Groepsbegeleiding Hoogbegaafdheid
Bij De Interactie hechten we veel waarde aan het leren van peers voor (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen. Wij geloven dat sociale vaardigheden het best ontwikkeld worden in een groep waarin kinderen sociaal gelijkwaardig zijn.
Zien is groeien. Begrip begint bij denken.
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong denken anders — en dat begint veel eerder dan we vaak denken. Vanuit onze expertise in cognitieve én executieve functies, signalering en peergroup-begeleiding helpen wij ouders, leerkrachten en professionals om sneller te herkennen wat een kind nodig heeft.
- Niet met labels.
- Niet met vaste protocollen.
Wel door te kijken naar de denkstructuren, het verwerkingsvermogen, de leerdynamiek — en het kind zelf. In 2023 werd mijn inhoudelijke bijdrage aan een vernieuwende aanpak voor deze jonge doelgroep bekroond met de Mensa Publieksprijs. Een erkenning die onze visie onderstreept:
een kind begeleiden begint bij begrijpen hoe het denkt.
Of het nu gaat om peuters die zich terugtrekken, kleuters die al leren maskeren of basisschoolkinderen die “lastig” gedrag laten zien — wij werken met ouders en scholen om deze kinderen écht te leren lezen. Met kennis van cognitieve functies, aandacht voor metacognitie en versterking van executieve vaardigheden bouwen we aan:
- zelfvertrouwen
- zelfinzicht
- en de moed om te blijven wie je bent.
Wat je van ons mag verwachten
✔ Inzicht in cognitieve ontwikkeling en denkprofielen
✔ Praktische vertaling naar peergroups, begeleiding en passend onderwijs
✔ Verantwoorde toepassing van IQ-testresultaten
✔ Oprechte aandacht voor ouders, zonder oordeel
✔ Heldere strategieën vanuit neuropsychologie en mediërend leren
Daarom werken wij met verschillende groepen:
De Koalas (2,5 tot 4 jaar)
De Pandas (4 tot 6 jaar)
De Tijgers (6 tot 12 jaar)
De Jaguars (6 tot 12 jaar)
De Leeuwen (6 tot 12 jaar)
De Walvissen (6 tot 12 jaar)
VO Jongens
VO Meiden
Onze aanpak omvat groepsbegeleiding die naadloos aansluit bij de filosofie van Mediërend Leren®. We creëren een stimulerende omgeving waarin kinderen van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling.
De kinderen/jongeren worden aangemoedigd om samen te werken, ideeën te delen en elkaar te helpen bij het oplossen van problemen. Op deze manier verbeteren ze niet alleen hun sociale vaardigheden, maar groeien ze ook cognitief en emotioneel. De dynamiek binnen de groepen is een essentieel onderdeel van onze aanpak. Het leren van Peers staat voorop.
In een sociaal adequate omgeving kun je sociale vaardigheden leren om vervolgens aan je eigen Mind Set te gaan werken om daarna de Uitdaging van iets nieuws aan te gaan.
Peergroep, Mindset, Uitdaging (PMU)
Aanmelden kan via het formulier: Aanmelden Peergroep